Bärgning och "två änglar"



Ha, ha livet kan verkligen vara lite ironiskt. Skrev tidigare i dag i mitt blogginlägg att vädret är fint och livet skönt men så fort det kan vända eller jäklas med en. Jag och raringen skulle bara fara en snabbsväng och handla pizza och lite godis. Men när jag ska starta igång bilen funkar den inte. Den är helt död. Jäkligt. Jaha tänker vi, det är batteriet som är slut. Jag måste ha glömt en lampa på. Dessvärre måste vi nu hitta någon som kan vara snäll och låta oss starta bilen med startkablar med hjälp av deras bil. Tyvärr har ingen av oss familjen boendes närmare än trettio mil härifrån. Vi tänker vi kan alltid prova och fråga någon passerande om hjälp skadar i alla fall inte. Vi har hur som helst inte många valmöjligheter. En granne i huset brevid passerar. Jag frågar och han är snäll och hjälper oss. Funkar dessvärre inte med startkablar. Grannen tror det kan vara startmotorn. Vi provar i alla fall med dragkrok och då går bilen igång. Vilken snäll människa. Att ta sig tid och ork att hjälpa någon han inte ens känner eller pratat med förrut. Han har ingen skyldighet eller orsak att göra det men gjorde det i alla fall. Han vellade heller inte ha något som tack för hjälpen. "En ängel" vi träffade på i dag.
Därefter for vi i alla fall ut och körde för att ladda upp batterierna. Brännland tur och retur. Stannade sedan på Ica för och handla. Stängde av och starta om motorn för att se om bilen funkade som den skulle. Men nej, den vägrade starta. Jä*la bil kände vi. Vi har nyligen bytt det mesta som bromsar, batterie m.m. alltså saker jag inte kommer ihåg vad de ens heter.
Hur som helst där står vi på Ica parkeringen, provat att skjuta igång bilen men funkar inte eftersom backen var för liten. Vädret börjar dessutom bli sämre. Det regnar från och till och det börjar blåsa. Det finns bara ett val, bärgning. Ha, ha så pinsamt. Flera kunder från affären stannar och tittar på "spektaklet" men var i alla fall en jätte trevlig bärgare. Han kollade även bilen innan och provade startkabla. Men när det inte funkar finns det inte så mycket att välja på. Någon gång ska man väl prova på och åka bärgningsbil men "förhoppningsvis aldrig mer"*)
Men det fanns faktist en verkstad runt kröken. Ha ha lite komiskt. Måste vart bärgarens kortaste åk. Så han bjussa på det och bad oss lägga pengarna på startmotorn istället. Fa* vilken schysst kille. Fick skjuts även hem för det var på hans väg. Ändå vilken tur i oturen med allt. Så det var andra "ängeln" vi mötte i dag. Jag blir så glad när man träffar så schyssta och för en okända människor. De har ingen skyldigheten att hjälpa främlingar men som ändå gör det. Det är bra medmänniskor, det ger mig hopp om mänskligheten.

Jaa, det var min kväll*)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0